07 November 2014

Q&A: answers

VAIHTOON HAKEMINEN JA LÄHTÖ 

Mikä sai sut lähtemään just Australiaan? Eksoottisuus, lämpö, se että Aussit on niin kaukana kaikesta, aksentti ja se miten yhen maan sisällä voi olla niin monta eri ilmastoa ja maastoa. Ja kengurut ja koalat. Ja surfaus. 

Millainen oli sun haastatelu vaihtoon lähtiessä? Jännititkö? Muistatko mitään kysymyksiä ja oliko niihin hankala vastata? :D Mun haastattelu oli mun koululla tavallisena maanantai-iltana, kesti n. 20 min. Kyseltiin ihan perustietoja musta, kerrottiin muutama esimerkki tilanne ja mun piti vastata mitä tekisin siinä tilanteessa ja mun piti myös kertoa Suomesta perutietoja englanniks. Jännitin kyllä, ihan turhaan tosin koska ei se ollu hirveen pelottava tilanne loppujenlopuksi. Kannattaa varautua kertomaan hyviä ja huonoja puolia itestään! Ja muutenkin antaa hyvä vaikutelma; hymyillä, kattoa haastattelijoita silmiin ja kätellä kunnolla! 

Lähtikö sun kavereita vaihtoon? Jos joo, minne ja onko heillä blogeja? Entä rotareiden kautta australiaan? Joo lähti! Mun koulusta lähti kai 5 vaihtoon,(Linkit blogeihin nimien kohalla!) Reetta Ranskaan, Elsa UnkariinJulia Espanjaan ja Olli Jenkkeihin. Muista kavereista esim. Katrina ja Minttu lähti Jenkkeihin, Sara Chileen ja Vera lähti Uuteen-Seelantiin vuoden alussa. Rotareiden kautta Ausseihin lähti kai 15 ja Uuteen-Seelantiin 2. Pari asuu Perthissä, pari Sydneyssä ja yks Melbournessa. Muut asuu pienemmissä kaupungeissa joita en muista :-D Netan blogiLiljan blogiIitun blogi

Kumman valitsisit, lähtisit nyt takasin suomeen vai jäisit australiaan loppu vaihtovuodeksi? En lähtis kotiin mistään hinnasta!

oletko vielä kertaakaan katunut vaihtoon lähtöä? En kertaakaan! Vaikka vastoinkäymisiä onki ollu aika paljon, en oo missään vaiheessa katunu tänne lähtöä!


mil taval tää muutto toisel puolel maapalloo on muuttanu sun ajatuksii/ ajatusmaailmaa ja ooks havainnu henkistä kasvua ittessäs? :) Oon alkanu arvostaa Suomea ja varsinkin suomen koulutujärjestelmää paljon enemmän! Oon myös tajunnu miten vähän esim ilman nettiä eläminen muhun vaikuttaa ja koska oon vieraillu paikoissa joissa ihmisillä on tosi vähän materiaa mut toisaalta niin paljon kaikkea muuta että kännykän akun loppuminen ei oo mulle maailmanloppu. Henkistä kasvua todellakin! En ehkä hirveesti mut pakkohan siinä on henkisesti kasvaa kun muuttaa toiselle puolelle maailmaa yksin ilman sitä samaa tukiverkkoa kun Suomessa oli.

IMG_9304sinemandme AUSTRALIA

3 eroa Suomessa ja Australiassa asumisessa? Kirjaimellisesti asumisessa on se ero, et talot on hirmu kylmiä! Muita eroja tietysti nää vuodenajat, nyt ollaan menossa kovaa vauhtia kesään! Ja täällä ihmiset on paljon ilosempia ja kuljetaan sellasella avoimemmalla mielellä.

3 asiaa mitä kaipaat Suomesta? Kaipaan ilmasta kouluruokaa, tietynlaista vapautta ja ruisleipää!

Mitä kaipaat eniten Suomesta? Eniten kaipaan juurikin sitä tiettyä vapaudentunnetta. Ehkä.

Mistä pidät eniten Australiassa? Ihmiset on niin paljon ystävällisempiä täällä! Enkä voi valittaa lämmöstäkään! hehe

Mikä on omituisin ruoka, mitä siellä syödään? :D En oo mitään hirveen outoa vielä joutunut syömään, kengurua oon maistanut mutta ei se hirveesti eroo ’normipihvistä’. Vegemiteä oon testannu, hirveetä tavaraa mun mielestä :-D


Mikä on ollut parasta tähän asti? Reissu pohjoseen on ollu tähän astisista jutuista se paras, mut ihan sellaset arkiset jutut kun kavereiden kanssa olo ja englanniksi ajattelu on niitä jokapäiväsiä ilonaiheita.

Mikä on ollut ikävintä tähän asti? Se, ettei ekan host perheen kanssa sujunu ja tietokoneen rikki meneminen.

Onko australiassa saman hintasta ku suomessa? Suurinpiirtein joo, jotkut asiat on paljon halvempia esim kosmetiikka. Jotkut ruuat taas on tosi paljon kalliimpia.

Kummista tykkäät enemmän poroista vai kenguruista? Muista et joulupukki lukee tän :D :P Haha, kyllä porot vie!

mikä on ollu yllättävintä tähän asti? Yllättävää hmm... Se miten tyyliin kaikki mun kaverit käy töissä kokoajan! 

mitä asioita suomalaisten pitäis oppii australialaisten tavoista/ kulttuurista? Suomalaisten pitäs ottaa mallia aussien elämänaseteesta ja ajattelumaailmasta. Ja jos suomalaiset ois yhtä ystävällisiä ja ’rentoja’ kun aussit niin halleluuja!



IMG_9140



ARKI JA ELÄMÄ AUSSEISSA

Voitko kuvailla sun normaalia arkipäivää siellä aamusta iltaan asti? Herään aamulla kaheksalta, teen lounaan ja lähen pyörällä kouluun. Koulussa tapaan edelleen uusia ihmisiä ja pidän hauskaa (oikeesti!). Koulu loppuu 15.20 ja yleensä pyöräilen kotiin ja vaihdan koulupuvun pois. Iltapäivällä teen vähän mitä millonkin: joskus oon kavereiden kans, joskus lähen salille tai lenkille tai uimaan, joskus vaan chillaan kotona host perheen kanssa ja teen läksyjä. Syön päivällisen normisti perheen kanssa, poikkeuksena tiistai ja torstait kun on rotarykokous ja partio. Iltasin katon telkkaria perheen kanssa ja meen yleensä kymmenen aikaan nukkumaan. Ei mitään kovin ihmeellistä siis.


Vietätkö paljon vapaa-aikaa paikallisten kavereiden kanssa? Entä muiden vaihtareiden? Paikallisten kavereiden kanssa aika vähän, suurinosa mun parhaista kavereista käy töissä aina koulun jälkeen tai asuu tosi kaukana. Muiden vaihtareiden kanssa jonkun verran, mun partioryhmässä on saksalainen vaihtari joka on tosi mukava ja asuu ihan mun lähellä. Suomeen verrattuna en kyllä oo täällä kavereiden kanssa yhtään niin paljon kun Suomessa.


Keitä sun hostperheisiin kuuluu ja kuinka monta perhettä sulla tulee olemaan? Mulla tulee olemaan 4 host perhettä plus asun mun councelorin luona aina sillon tällön. Ekassa perheessä vaan host mom, nykyisessä host vanhemmat joiden lapset ja lapsenlapset asuu muualla, seuraavassa host vanhemmat ja oiskohan 7 lasta, vikassa host vanhemmat joiden lapset on muuttanu pois kotoa. Tosi erilaisia siis, mun mielestä vaan hyvä!

tunneks olos välil ulkopuoliseks vai kuulutko joukkoon? Vähän riippuu kenen kanssa liikun... Tunnen kuuluvani joukkoon joka päivä paremmin mut tietysti tulee hetkiä kun istun hiljaa piirissä kun kaverit nauraa jollekin mikä tapahtu viime vuonna.


IMG_9034


MUUT

Mikä kamera sulla on? Canonin 1100D ja siihen muutama objektiivi. 

Millä muokkaat kuvat? Muokkasin ennen iPhotolla kunnes kone meni rikki, nykysin PicMonkeyllä tai kännykän Rookie -ohjelmalla.

Elämäsi 5 parasta asiaa tällä hetkellä :--) Ihanat kaverit, koulu sujuu, LOMA ALKAA KOHTA, kesä tulee ja ajattelen enkuks. Tosi pinnallisia haha




No comments

Post a Comment